Iedere docent excellent

Andere mogelijkheden zijn : via de Pabo  lesgeven aan VO/MBO  of via een zij-instroomtraject het onderwijs in.

 

In een LIO jaar ( het laatste jaar van een opleiding tot docent) is de LIO deels in dienst van een school en volgt hij deels nog de opleiding aan een opleidingsinstituut. ( RUG, NHL )

Gedurende het LIO jaar biedt de GSG de LIO er een fors begeleidingstraject.

Stel dat een LIO’ er na zijn LIO jaar in dienst komt bij de GSG dan is de begeleiding vanaf dat moment ineens een stuk minder.

In het project PRODOC  tuigen we als GSG samen met de CSG, Universitaire Lerarenopleiding ( ULO) en de NHL  een inductieprogramma op voor  de eerste vijf jaar van een loopbaan van een docent.

Daarin komen 3 elementen terug :  wat wil de docent, wat wil de organisatie en wat werkt in een bepaalde fase van het docent zijn? (Vanuit de wetenschap)    

Doel is (verdere) professionalisering van de docent  en daarmee ook boeien en binden.

Teveel docenten haken  nu af tijdens de eerste jaren van hun loopbaan.   In een latere fase van het project  gaan we inzoomen op docenten met bijvoorbeeld 20 jaar ervaring. Wat hebben zij nodig en hoe kan de organisatie hun kwaliteiten optimaal benutten ?

Ook docenten op het Gomarus College leren voor hun Leven.

 

Carel Woudt , opleider in de school